IKUTI KAMI.

Aug 18, 2016

Peringkat Pendidikan

Sistem pendidikan kebangsaan terbahagi kepada lima peringkat :

  1. prasekolah
  2. rendah 
  3. menengah 
  4. serta lepas menengah
Murid yang melalui sistem pendidikan formal selama 12 hingga 13 tahun ( tidak termasuk pendidikan prasekolah) sebelum mengikuti pendidikan tinggi. Perbezaan satu tahun tempoh pendidikan bergantung kepada jenis pendidikan lepas menengah atau program pra universiti yang dipilih. Pelajar yang mengikuti program dua tahun dalam Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia ( STPM ) yang setara dengan A level atau pilihan alternatif aliran agama , iaitu Sijil Tinggi Agama Malaysia ( STAM ) memerlukan 13 tahun untuk menamatkan pengajian. Murid yang megikuti program matrikulasi pula memerlukan satu hingga dua tahun pendidikan.  Murid berkeperluan khas juga mempunyai pilihan tambahan tempoh dua tahun untuk menamatkan persekolahan mereka ( Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025).

Tempoh prasekolahan selama 13 tahun sehingga tamat STPM adalah setanding dengan sistem pendidikan lain yang maju. Banyak sistem pendidikan seperti di England dan Scotland telah mecapai standard  A levels dalam tempoh 13 tahun. Di Hong Kong pula, program yangs setara denan A levels dijalankan dalam tempoh 12 tahun.


Peringkat formal di Malaysia bermula dengan kemasukan ke sekolah rendah bermula umur enam tahun ke atas. Umur kemasukan ke sekolah bermula enam tahun dan ke atas untuk pendidikan rendah adalah sama dengan amalan kebanyakkan sistem pendidikan berpresasi tinggi , seperti Singapura dan Ontario ( Kanada ). Sistem pendidikan Finland ( yang mempunyai antara sistem pendidikan berprestasi terbaik dalam pentaksiran antarabangsa) juga memulakan pendidikan rendah pada umur tujuh tahun ke atas.

Hasil carian imej untuk contoh prasekolah
Rajah 1 Contoh prasekolah