IKUTI KAMI.

Sep 27, 2016

Pencemaran Udara

Pencemaran udara membawa maksud berlakunya pembebasan atau penyebaran bahan kimia ke atmosfera sehingga menyebabkan berlakunya perubahan yang tidak baik ke atas kehidupan manusia dan haiwan.

Bahan kimia tersebut jika terampai di udara dalam jangka masa tertentu dan dalam jumlah yang tertentu akan memberi kesan negetif kepada hidupan di bumi. Jika bahan kimia ini terlampau banyak memasuki badan manusia dan masuk ke dalam sistem pernafasan dan menyekat pengaliran oksigen ke dalam saluran darah.

Jenis jenis bahan pencemar :
a) karbon monoksida,
b) nitrogen dioksida,
c) plumbum
d) sulfur dioksida.

Punca-punca pencemaran udara ialah disebabkan oleh asap kenderaan, bahan pencemaran dari kilang, pembakaran secara terbuka serta pembakaran hutan, penyemburan bahan racun perosak dan penggunaan baja dalam sector pertanian.
Kesan-kesan pencemaran udara ialah berlakunya penipisan ozon yang bertindak melindungi bumi dari sinaran matahari. Jika penipisan lapisan ozon berlaku ianya akan menyebabkan pendedahan terus matahari kepada manusia dan boleh menyebabkan kanser kulit. Selain itu, penipisan ozon juga menyebabkan pancaran matahari menjadi kuat dan boleh menyebabkan berlakunya pencairan ais di kutub utara. Jika hal ini berterusan, ia akan memberi kesan kepada ekosistem kehidupan.

Pencemaran udara juga akan menyebabkan hujan asid. Jika hujan asid ini terjadi ia akan menyebabkan hakisan tanah pada bangunan, tanah akan berasid dan sebagainya.

Pencemaran udara juga boleh menyebabkan berlakunya pemanasan global. Pemanasan global belaku disebabkan oleh kenaikan suhu bumi dan juga penipisan ozon. Kenaikan suhu disebabkan pembebasan gas-gas karbon dioksida yang terkumpul di dalam udara.

Akhir sekali, pencemaran udara juga boleh menyebabkan penglihatan manusia terjejas disebabkan oleh asap dan jerebu. Antara kesan jerebu kepada manusia ialah :

- Radang mata
- Gangguan kepala hidung
- Gangguan sistem penafasan
- Partikulat yang menyebabkan peradangan dan meninggalka parut pada tisu paru-paru.

Indeks pencemaran udara (IPU)

IPU
STATUS IPU
0-50
BAIK
51-100
SEDERHANA
101-200
TIDAK SIHAT
201-300
SANGAT TIDAK SIHAT
301-500
BERBAHAYA
MELEBIHI 500
KECEMASAN

 Sumber :www.statistics.gov.my
ASAP DARI KILANG

ASAP DARI KENDERAAN

JEREBU